Din nou despre perfecționare*
Aura Horhocea Creițaru
Din punct de vedere profesional, profesorul trebuie să facă față acum unor nevoi și cerințe în conformitate cu reforma învățământului: informare în domeniul reformei, înțelegerea și realizarea rolului în contextul reformei, prelucrarea și adaptarea resurselor, adaptarea procesului de predare-învățare la exigențele evaluării formative, recurgerea la strategii și tehnici moderne de predare-învățare centrate pe elev (braistorming, studiu de caz, învățare în cooperare, instruire asistată de calculator, joc de rol/simulare etc).
Activitatea de perfecționare periodică și continuă este organizată conform Metodologiei de formare continuă a personalului didactic (Ord. MEN 3770/98 și 4197/98).
Vor fi planificate să participe la activități toate cadrele didactice care în ultimii doi ani școlari (1996-1997 șI 1997-1998) nu au obținut definitivarea în învățământ, un grad didactic sau doctoratul.
Cadrele didactice care realizează formarea periodică obligatorie vor parcurge module prevăzute de metodologie și care însumează 100 de ore. Dintre acestea, 40 ore (șase zile lucrătoare), vor fi afectate problematicii reformei în educație.
Cadrele didactice care nu sunt cuprinse în formarea periodică obligatorie vor efectua, până la sfârșitul anului calendaristic 1999, cele 40 ore conform Ord. MEN 4757/oct.98.
Formarea continuă trebuie să înceapă în școală. O școală activă își revizuiește și își reevaluează periodic eficiența, se adaptează din mers la elementul de noutate, prin fiecare component al corpului profesoral în parte.
Așa cum se precizează și în circulara nr.46277/18.12.98 a Direcției Formarea formatorilor și personal, în fiecare școală Consiliul de administrație va desemna un profesor cu credibilitate profesională șI umană care va prelua răspunderea coordonării șI organizării activităților de dezvoltare profesională a cadrelor didactice din școală. Acesta va fi degrevat de alte responsabilitaăți, cu excepția celor din norma de predare- învățare.
Câteva din atribuțiile responsabilului cu perfecționarea sunt:
- să se mențină la curent cu întreaga informație referitoare la măsurile de reformă inițiate de M.E.N. șI cu calendarul aplicării aestuia;
- să găsească modalități de acces la informația cea mai actualizată din sistem, a corpului profesoral;
- să participe la activitățile de formare continuă;
- să analizeze șI să estimeze nevoia de formare a personalului didactic șI să proiecteze activitatea de perfecționare din școală;
- să faciliteze comunicarea inter-colegială din școală șI relaționarea școlii cu instituții șI organizații în scopul asigurării integrării școlii în mediul comunitar;
- să conducă activități demonstrative pe teme profesionale;
- să faciliteze schimburi intra- șI interșcolare în scopul îmbunătățirii procesului de predare-învățare.
(Material redactat pe baza precizărilor M.E.N.)
-------------------------------------
*Publicat în revista Școala buzoiană
Comentarii
Trimiteți un comentariu