OAMENII ȘCOLII ÎN ATENȚIE
Aura Horhocea Creițaru
Fie că vor, fie că nu, oamenii şcolii sunt în atenţie. Ochiul exigent al Educaţiei, ochiul vigilent al Presei, ochii părinţilor, ai elevilor, ai comunităţii etc. Aşa se explică, probabil, "complexul" semnalat de oamenii şcolii la apelurile repetate ale cerinţelor reformei învăţământului, generic vorbind: reticenţă, nedumerire, blazare, inerţie,îndoială. Anvergura, densitatea şi viteza ameţitoare de propagare a undei reformatoare iau prin surprindere pe mulţi. Dar nu pe toţi.
Pe de altăparte, viaţa povesteşte cât
de mult s-a aşteptat mereu de la şcoală şi, în ultima vreme, cât de ieftin,
adică pe cât de puţini bani. Dar,întrebare simplă: Dacă, printr-un miracol,
salariile din învăţământ s-ar înzeci peste noapte, s-ar schimba oare şi
mentalitatea în dimineaţa următoare? Ar creşte peste noapte inimi şi conştiinţe
mai ataşate de nevoile şi interesele ucenicilor din băncile ponosite -
"bazăde date", cum scria cu umor amar o elevă? Un experiment ar
dovedi lesne contrariul. Dar nu pentru toţi.
Port un respect deosebit colegilor
de "breaslă", de care mă leagă suferinţe şi bucurii. Un plus de
admiraţie,însă, am pentru dascălii din învăţământul primar. Lucrul cu micuţii
cere, pe lângă pregătire şi talent, multă dăruire şi un consum energetic
istovitor. Dar învăţătorimea aceasta a depăşit cu demnitate, dintotdeauna,
condiţia mizeră impusă de legile finanţelor. Am văzut caiete ale învăţătorilor
pregătite minuţios acasă, pentru a doua zi, fişe individuale, planşe colorate,
litere decupate etc. Pe deasupra, unii se mai încumetă să editeaze şi publicaţii
şcolare, fără să pretindă ceva pentru asta; dimpotrivă, mai pun din buzunar.
Iar acolo, între colegi, nimeni nu întreabă retoric (pe la colţuri): "Ce
i-o fi apucat, de vor să iasă`n faţă?!"
Până una-alta, învăţământul trebuie
să-şi împlinească menirea şi să nu se uite idealul educaţional. Şi încăceva: să
ne amintim sau să învăţăm săne raportăm la valorile naţionale şi universale; să-i
învăţăm pe discipolii noştri să o facă, la rândul lor. Numai astfel ne vom
cunoaşte înălţimea.
------------------------------------
*) Articol publicat în Revista Școala buzoiană, nr. 3 - serie nouă * Publicație lunară a Casei corpului Didactic Buzău * februarie 1999
Comentarii
Trimiteți un comentariu